Home » Utbud & anmälan » MammaMage konsultation

MammaMage konsultation

Linda Karen, Certifikerad MammaMage tränare och sjukgymnast erbjuder

MammaMage konsultation på Fortasana, Stocksund/ Danderyd.

linda@mammafit.se för bokning av konsultation

 

Under en mammamagekonsultation får du hjälp med: 

  • Mätning av diasatsen (magmuskeldelningens bredd, djup och längd)
  • Att hitta kontakt och återfå kontroll över inre magmuskulaturen
  • Att aktivera bäckenbotten för att på så sätt kunna “koppla in” inre magmuskulatur mer effektivt.
  • Det du bör tänka på i din vardag för att underlätta läkning och aktivering av din djupa bålmuskulatur
  • Individuella tips och råd kring din fortsatta träning och anpassat aktiverings/ träningsprogram.
  • Sjukgymnastaska ingrepp så som mobilisering av rygg och bäcken vid behov.

Pris

Första besök: 50-60 min

Kollar av eventuell magmuskeldelning, testar på aktivering av djupa magmuskler, rörelser och funktion, lär ut aktivering och väljer ut övningar att jobba med inför återbesöket.

900 kr

Återbesök: 40 min

800 kr

För bästa resultat och uppföljning rekommenderas minst 3 besök. 

Pris för tre besök (bokas i samband med första besöket)

2300 kr


 

Har du en mammamage?

Puttar din mage ut i vardagen eller när du kör tuffa övningar som plankan eller situps?

Då kan du ha en magmuskeldelning (diasats) och/ eller låg kontroll i djupa magmusklerna, som du med rätt aktivering och träning kan komma tillrätta med och få en starkare och plattare mage som ger bättre stöd och på det sättet undvika problem med bl.a rygg i framtiden vilket i sin tur ger bättre förutsättning för att utföra mer krävande övningar och vardagsaktiviteter utan problem och besvär.

img_0070Under graviditeten töjs magmusklerna ut i takt med att barnet växer. Och det är helt naturligt såklart. Ju mer magen växer inifrån desto mer påverkas magmusklerna och bindveven. De djupa magmusklerna (transversus abdominis) töjs ut och blir efter förlossningen långa och slappa, som ett gammalt gummiband eller tuggummi. Att starta med tunga övningar efter förlossningen ökar risken för separation av bindvävsbandet på magen. De stora ytliga musklerna tar över arbetet för de djupare musklerna vilket ger upphov till stora krafter på bindvävsbandet i magen. Det kan separera än mer, eller så behåller du din redanuppkomna separation.

För att få bukt med mammamagen gäller det att träna
på rätt sätt: med lätta övningar som triggar de djupa magmusklerna och öka stegvis. Då stimuleras ihopdragningen och läkningen av magen och först då kan du få en plattare mage med bättre stöd. 

Katarina Woxnerud, grundare MammaMage