• FAQ

    Läs kundernas frågor genom tiderna

    Hur går det till på träningen?

    Vi tränar i underbart fina omgivningar, Stora Skuggan, Rålambshovsparken och Tranebergsparken där vi har tillgång till fantastisk natur, parkbänkar, stacket och flera som vi använder som redskap. Vi samlas och i rask takt tar vi oss fram med barnvagnarna dit vi tränar styrka och rörlighet på varierad sätt och fortsätter med konditionsträningen.

    Alla övningar går att anpassa till din förmåga eller så hittar vi någonannan lösning om det behövs. Passet avslutas i närheten av startpunkt. Självklart går det att stanna för att ta hand om sitt barn, vi förstår alla att det kommer att behövas.

    Om vädret så tillåter då går det så klart bra att stanna till efter träningen, mysa med ditt barn och njuta av allt det som träningen har gett dig.

    Om det finns plats, då går det att delta i påbörjad kurs, hör av dig och vi bokar in dig.

    Hur ska jag vara klädd på träningen?

    Ha lämpliga skor på, löpskor eller terrängskor. Var iklädd träningskläder. Det fungerar bäst att ha några lag kläder så att det går lätt att anpassa sig efter vädret. Det är livsviktigt att ha på tränings BH som ger mycket bra stöd 😉

    Vad behöver jag ta med till träningen?

    Bra humor är ett måste! Om du inte hittar det hemma då får du det på plats!! Vatten och eventuellt litet tilltugg åt dig och ditt barn. Ni båda kommer säkert behöva liten påfyllning efter träningen, så ta med någotmellanmål. Extra kläder som till ex. regnkläder i fall det börjar regna samt regnskydd för barnvagnen. Ta med något underlägg som används när vi kör liggande övningar. Det kan vara någon matta som inte tar för mycket plats, picknickfilt, plast eller en handduk.

    När kan jag börja träna?

    Det är väldigt olika när mammor kan börja träna efter förlossningen. Vi rekommenderar nyblivna mammor att vänta med träning tills efterkontrollen på mödravården är avklarad men det är så klart du som bestämmer när du och ditt barn är redo.

    Det är viktigt att ta det lugnt med träning direkt efter att du har fött. Första 6-8 veckorna räcker det med korta promenader som gradvis blir längre när du känner att du orkar. Sätt dock igång med bäckenbotten- och MammaMage träning så fort det går, gärna redan dag ett! Vi rekommenderar alla MammaFit mammor att ladda hem MammaMage appen och börja träna enligt den så fort som möjligt. Appen innehåller grundläggande övningar för att få första, men oerhört viktig kontakt med djupa magmusklerna och på det sättet bygga grunden för framtida utmaningar, både i träning och i vardagen. När du sen börja komma i gång med allmän träning är det viktigt att du lyssnar på kroppen och att du är medveten om att allt tar sin tid och att det faktiskt är mening med det.

    Relaxin, hormonet som leder till brosk- och bindvävsuppluckring i kroppen under graviditeten kan fortsätta at vara högre än vanligt i upp till tre till fyra månader efter förlosningen. Det kan leda till ökad rörlighet och obalans i lederna, speciellt i bäckenbotten. Acceptera att du kanske inte orkar lika mycket som du gjorde innan graviditeten, lyssna noga efter signaler som din kropp sänder ut under träningen, direkt efter träningen och dagen efter. Om allt verkar vara ok, kan du fortsätta och kanske göra litet till på nästa träningspass. Så kan du bygga upp din styrka och kondition på tryggt sätt. Om du har haft en normal graviditet, har gett kroppen ett par veckor för att återhämta sig och om du och ditt barn mår bra kan du börja träna 6-8 veckor efter förlossningen. I enstaka fall kan man börja tidigare. Mammor som förlöst med kejsarsnitt rekommenderas att  vänta med träning i 8-12 veckor, men som andra nyblivna mammor ska dom också träna bäckenbotten.